Articole despre manageri, problemele și întrebările lor…

Ord. dupa
(Carieră și Piața muncii)

Era de așteptat, și e normal ca munca necalificată să devină mai ...

3 comentarii
(CV-urile)

Dacă vrei să compromiți pe cineva, recomandă-i să-și facă CV-ul...

2 comentarii
(Carieră și Piața muncii)

Mulți căutători de joburi sunt supărați foc când nu ajung fața ...

1 comentarii
(CV-urile)

Recrutorii și angajatorii nu parcurg și nu citesc CVurile așa cum ...

4 comentarii
(Salarii și beneficii)

Angajații și cei care caută joburi nu fac niciodată diferența în...

2 comentarii
(Carieră și Piața muncii)

Ori de câte ori scriu și-i îndemn pe oameni să muncească susținu...

(Hard Working Managers)

E cât se poate de normal ca cei mai mulți – marea majoritate, adic...

5 comentarii
(Hard Working Managers)

O argumentație bizară circulă și printre oamenii de business, și ...

(Lucratul la stat)

Parcul Ioanid. Loc frumos, liniștit, copiat acum o sută de ani după...

(Discriminarea)

Sunt numeroase riscurile legate de angajarea vârstnicilor în diverse...

4 comentarii
(Hard Working Managers)

Recunoști ușor angajații pe care te poți baza și pe cei cărora n...

(Hard Working Managers)

Scenă de business cu patru manageri cu salarii mari și o secretară ...

5 comentarii
(Hard Working Managers)

O mică întâmplare, care a stat la baza deciziei prietenului meu de ...

(Hard Working Managers)

Companie cunoscută, director general cunoscut și el, ne știm de mul...

8 comentarii
(Hard Working Managers)

Știați că nu există nicio metodă de a prevedea obiectiv că un ma...

(Carieră și Piața muncii)

O metodă aproape sigură să faci rău cuiva și să-l îngropi și m...

1 comentarii
(Salarii și beneficii)

Când o să mă mai întrebe cineva cum sunt angajații români și cu...

15 comentarii
(Interviurile)

Într-o conversație, „Nu e nicio problemă” are/ poate avea înto...

5 comentarii
(Hard Working Managers)

Contextul general, mai întâi: sondajele GB de pe LinkedIn și Facebo...

1 comentarii
(Interviurile)

Interviurile grele de angajare sunt un șir de capcane în care mulți...

6 comentarii
(Anunțurile de recrutare)

Am pus pe Internet cel mai simplu job cu putință: caut pe cineva car...

(CV-urile)

Am pus de curând un CV pentru o poziție de director comercial într-...

13 comentarii
(Carieră și Piața muncii)

Știți cu toții cum e când vă schimbați o părere. Cum decădeți...

10 comentarii
(Interviurile)

Într-un interviu cu un candidat/ discuție cu cineva, poți să-ți d...

7 comentarii
(Interviurile)

Cei mai mulți - marea majoritate, de fapt - nu știu să spună decâ...

6 comentarii
Afiseaza
comentarii

4.3
(35)

E mai dificil de răspuns decât pare la prima vedere, și riscurile să faci o gafă și să ieși cu imaginea șifonată dintr-o astfel de situație, sau cu stima de sine învinețită semnificativ, mai mari decât credeți.

Am făcut un mic sondaj pe Internet pe această temă, am întrebat oamenii cum ar prefera să li se adreseze un necunoscut la primul contact, presupunând că au reușit să-l plaseze pe interlocutor într-un statut social și profesional apropiat de cel în care sunt eu: mai informal, cu „tu”, ca americanii, sau mai formal, cu „dumneavoastră”, după franțuzeștile obiceiuri.

Din o mie de răspunsuri, cam 40% ar prefera abordarea formală (tu) și 60% pe cea informală (dumneavoastră) – ceea ce era previzibil. Au fost și multe comentarii cu detalierea și explicarea răspunsurilor, cu exemple și recomandări, de felul: „la început spunem dumneavoastră, că așa e politicos, apoi trecem la o interacțiune mai informală”, sau „îi cer permisiunea interlocutorului să-i spun pe nume” etc.

Recrutorii sunt foarte atenți la prima formulă de adresare din partea candidatului și la felul în care se poziționează acesta în primele 10 secunde, fiindcă adesea pot fi trase concluzii destul de relevante de aici.

Dinspre partea candidatului, raționamentul e următorul: dacă știi dinainte suficiente lucruri despre cel cu care urmează să te întâlnești, îți stabilești dinainte cum te poziționezi. Dacă nu, ai câteva secunde ca să o faci la fața locului. Pentru cei siguri pe ei și obișnuiți ai mediilor manageriale, secundele acestea sunt de ajuns. Și nu cad în capcana de a se alinia automat la poziționarea „impusă” de recrutor sau de angajator, ca să-i răspundă cu tu dacă el i se adresează astfel, și invers, dumneavoastră la dumneavoastră.

Regula clară, fără echivoc, este să îți asumi poziționarea și să nu o mai schimbi după aceea, chiar dacă ai la un moment dat senzația că nu a fost, poate, cea mai bună decizie. Dacă ai început cu dumneavoastră, rămâi la ea până când interlocutorul îți cere sau îți sugerează că ar fi bine să treceți la o poziționare mai informală. Într-adevăr, puține lucruri sunt mai penibile și mai generatoare de gafe și de situații jenante decât întrebarea „Pot să vă tutuiesc?”, sau, și mai riscanta „Pot să te tutuiesc?”. Cu foarte puține excepții, cel căruia îi pui această întrebare cu totul neinspirată se va simți obligat să spună ca da, poți, chiar dacă îl deranjează această familiaritate, din cine știe ce motive. Iar dacă spune că nu, nu mă puteți tutui, vă imaginați cum se simte întrebătorul…

Altă capcană în care cad unii cu multă ușurință este să înceapă amândoi cu dumneavoastră, și după un timp, când celălalt trece la tu din mers, fără vreo notificare, să faci și tu imediat același lucru. Sfatul meu este să nu faceți asta, să continuați să-i vorbiți cu dumneavoastră, dacă așa ați început, chiar dacă el a schimbat tonul între timp. Așteptați să vă spună el să o faceți. Dacă nu o face, e foarte posibil să fi fost o aparent inofensivă piedică pe care v-a pus-o perfidul recrutor, dar cu consecințe imprevizibile…

E un articol folositor?

Apasa pe o steluta

4.3 / 5. Rezultatul 35

Nu sunt voturi pentru moment. Multumim daca esti primul care voteaza!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?


  • Laurentiu S :

    Uzantele cer ca cel mai in virsta si/sau (implicit) cu o pozitie mai inalta sa sugereze daca este de acord sa se tutuiasca.
    Am putut remarca ca inclusiv in companiile franceze exista aceasta tendinta de a se tutui dupa primele contacte, schimburi de mail sau si mai sigur dupa demararea colaborarii. Mai exista si trendul de a asocia formula de adresare “domnul” cu prenumele ca un compromis intre formalism si familiar.
    Nu deranmjeaza atit timp cit respectul intre interlocutori este pastrat.

  • Andrei :

    Sau, mai simplu, se evita total raspunsurile adresate la persoana a 2-a singular

  • KTalin :

    George, ce ne faci?! in al doilea paragraf definesti formal/informal, iar in al treilea paragraf schimbi definitia?!?

  • Maria :

    Intrebare ,am 40 de ani ,sunt o persoana de sex feminin deobicei vorbesc cu dvs la interviuri,dar trec f usor la tu daca si interlocutorul o face,dar daca acesta este un director mai in varsta nu pot,cum ar trebui procedat,cu tot respectul ….

    • George Butunoiu :

      Trecerea de la dumneavoastra la tu nu are legatura cu faptul ca si interlocutorul o face, fie de la inceput, fie pe parcurs. Daca ai inceput cu dumneavoastra, ramai la el pana cand cel cu care vorbesti iti cere sa treci la alta formulare.

  • Năsturică Prăfurel :

    A te adresa unui străin cu ,,tu” înseamnă îndrăzneală (obrăznicie aproape ca sens contextual) , iar de la îndrăzneală vin și celelalte încălcări de reguli ale bunului-simț. Am cunoscut oameni care imediat m-au tutuit, în ciuda faptului că am menținut distanță prin ,,dumneavoastră”, fapt care a confirmat ce v-am spus mai sus: urmăreau altceva și chiar erau obraznici. Să reținem că fără ierarhie este haos. Să nu mai luăm de bun tot ce e ,,americănesc”. Unii chiar confundă acest ,,tu” cu altceva și apoi ți se urcă în cap. Să mai lămurim ceva: ,,informal” înseamnă ,,context familiar, între prieteni, rude sau persoane apropiate”, în timp ce ,,formal” înseamnă ,,context public sau oficial, între persoane care adoptă o anumită normă de politețe reciprocă”.

  • Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close