Nu e prea realist să va așteptați la răspunsuri din partea recrutorilor și angajatorilor pentru fiecare etapă din recrutare. Iar cei care așteaptă răspunsuri detaliate, cu explicații, chiar că au un risc semnificativ mai ridicat de depresie, așteptând ceva care nu va veni. Nu pentru că recrutorii și angajatorii nu ar vrea să o facă, ci pentru că logistica gestionării aplicațiilor, a documentelor și a răspunsurilor e adesea mai complicată și mai consumatoare de resurse (mai ales în rețea, când sunt mai multe departamente și angajați implicați) decât credeți, și mulți pur și simplu nu și-o pot permite, oricâtă bunăvoință ar avea.
Normele minimale de politețe socială spun să dai o confirmare de primire a aplicației (automatizată, de regulă) și un răspuns nominal (ideal individualizat) celor cu care te-ai întâlnit. Dar unii candidați așteaptă și confirmări sau răspunsuri intermediare de felul: „Am studiat aplicația dumneavoastră și din păcate nu am reținut candidatura… etc.”. „Mai durează, încă nu ne-am lămurit, vă rugăm să mai așteptați!” Care nu vor veni.
Unii angajatori scriu explicit în anunț și pe site-urile lor că dacă nu ești invitat la interviu în atâtea zile de la trimiterea CV-ului sau de la primirea confirmării, aplicația se consideră respinsă. Și noi am scris asta pe site, însă aproape nimeni nu citește. Alții merg chiar mai departe, cu aceeași procedură și după primul interviu – că dacă nu primești un răspuns în câteva zile de la interviu să te consideri respins, fără a mai aștepta și o informare scrisă ori de alt fel.
Așadar, recomandarea mea este să luați această stare a lucrurilor ca pe o normalitate a momentului și a locului. Răspunsurile și confirmările costă bani. Managementul aplicațiilor costă bani, să știi în orice moment cine și ce fel de răspuns a primit costă mai mult decât credeți, angajații care să dea telefoane și să scrie e-mailuri trebuie plătiți cu lefuri din ce în ce mai mari. Dacă toate firmele ar face aceste investiții înaintea altora, da, ați primi e-mailuri cu răspunsuri frumos meșteșugite pentru orice. Dar să nu uitați ca asta ar face ca să plătiți mai mult când cumpărați de la supermarket produsele acelei firme care vă trimite e-mailuri măgulitoare. Și un leu în plus aici, unul dincolo, se adună…