Am pus de curând un CV pentru o poziție de director comercial într-o companie destul de mare, dintr-un domeniu industrial B2B, departe de interesul public. Am primit cam 100 de CV-uri. Dintre acestea, la vreo 20 cunoșteam companiile pe care le vedeam în CV-uri – pe unele mai mult după nume, pe câteva dintre ele mai în detaliu. De celelalte 80 nu auzisem. Și cred că sunt puțini oameni în România care să cunoască mai multe firme decât știu eu…
Ei bine, în cele 80 de CV-uri cu nume de firme despre care eu nu am auzit, doar trei sau patru aveau câteva cuvinte despre domeniul lor de activitate, și unul sau două din care am putut deduce și anvergura businessului: cifră de afaceri, număr de angajați etc. Pe de altă parte, erau descrise în detaliu, pe pagini întregi, joburile lor de directori generali și de vânzări: au făcut strategia firmei, au negociat cu clienții, au pregătit echipele, au evaluat angajații etc. – de parcă eu (sau oricine altcineva) nu aș ști ce face un director general într-o firmă, sau un director de vânzări. Însă nimic despre angajator. Și asta știind bine că un job de director general sau unul de director de vânzări se descrie EXACT LA FEL și la o firmă cu zece angajați din Calafat, și la General Motors din America.
Cum să facă cineva diferența între profiluri, între cei 75-80 de candidați, așadar? Dacă eu nu am putut să o fac, cine altcineva ar putea-o face? Și ce e de făcut în această situație? „Păi uitați-vă pe Internet, pe Termene.ro, cereți un extras de la Registrul Comerțului, și vedeți informațiile despre firmele care vă interesează!” – vin la unison 75-80 de răspunsuri. „Și dacă găsesc două sau trei firme cu același nume, cum se întâmplă adesea, ce fac?” „… ?!?” Sigur, mai e și varianta atât de dragă unor consultanți de CV-uri și de carieră: „Ionele, intenționat să pui informații incomplete în CV, ca să te cheme la interviu să le afle. Merge la sigur jmekeria asta, îți garantez eu!”
Întrebare, așadar: de ce credeți că 90% dintre candidați – fie ei pentru poziții joase sau de top management, își fac CV-urile în acest fel, adică nu dau informații despre angajator, dar umplu CV-ul cu informații inutile despre joburi și puerile despre achievements? Cum și-au calculat ei avantajele și dezavantajele, riscurile, cum au anticipat reacțiile celor în mâinile cărora vor ajunge aceste CV-uri? Și de ce nu le-a păsat celor 80 că eu m-am uitat pe Internet să caut detalii doar pentru una sau două dintre firme, iar pe celelalte le-am aruncat? De ce l-or mai fi trimis, dacă știau bine că-l șterg? (George Butunoiu – ianuarie 2024)
Comentarii (13)
Aici e o problema…
Am pus de curând un CV pentru o poziție de director comercial într-o companie destul de mare, dintr-un domeniu industrial B2B, departe de interesul public.
Eu zic ca e suficient sa fie scris in anunt/descrierea anuntului ca sunt relevante informatiile nesecrete despre anvergura businessurilor conduse in trecut.
Ma insel?
No idea.
Eu am o bănuială…
În opinia mea, problema nu este legata de faptul ca nu au dat informatii detaliate despre angajator (numar angajati/cifra de afaceri ar fi de ajuns), ci despre faptul ca nu au adăugat informații masurabile despre rezultatele obținute. Dacă in secțiunile de Achievements ar fi scris info gen: crescut cifra de afaceri cu xx% de la data aa pana la data bb, crescut nr de angajați cu xx% de la data aa pana la data bb, crescut nr de firme partenere cu xx% de la data aa pana la data bb, crescut nr de produse pe care firma le dezvolta cu xx% …..etc. atunci angajatorul/recruiterul ar fi avut suficiente informații sa decidă dacă este un candidat potrivit pentru postul respectiv.
Pana la urma CV-ul este despre candidat nu despre firma la care lucrează.
DIn plus, dacă nr de angajați, bugetul, cifra de afaceri sunt criterii eliminatorii pentru un candidat pentru respectiva poziție, atunci anunțul de recrutare trebuia sa clarifice acest aspect.
Numele companiilor aveau asociate vreun link la respectivele companii? Căci dacă “da” iată calea spre detaliile explicative.
qed… 🙂
…fiind unul dintre aplicanți, mă bucur să aud asta 🙂
Anton, îți zice omul în mod voalat că nu e treaba lui să-și piardă timpul pe link-urile tale când ai putea scrie în maximum 20 de cuvinte direct în CV. Nu te mai bucura degeaba, căci nu ai înțeles ce înseamnă “qed” în acest context. 🙂
🙂
nu te simți obligat să-mi traduci, știu muuuuult mai bine ce inseamnă qed
Sebastian, de curiozitate – cu ce te ocupi?
Buna,
Pe viitor, dacă doriți anumite informații mai explicite, se poate sa specificați in anunțul de angajare.
Pe internet sunt multe modele de CV.
Cele mai căutate sunt cele care apar primele la search, și atunci candidatul presupune ca acele modele sunt cele de succes.
Oricum, candidatul după ce depune vreo 100-200 de CV-uri, este epuizat, grăbit, nervos sa nu are bani, poate lucrează la munca de jos, și nu mai are timp de atâtea chichițe sa le ia in considerare.
E foarte ușor sa judeci pe alții, când tu stai cu pixul in mâna și decizi soarta oamenilor, a familiilor acestora, cu bani in buzunar, cu facturile achitate, etc.
Experimentați măcar o luna sa fiți de cealaltă parte a baricadei, și veți deveni mai înțelegător.
Succes.