Toate firmele de executive search rescriu CV-urile candidatilor atunci când le prezintă angajatorilor. Unele pun și CV-urile originale ale candidaților alături, așa, ca o pată de culoare, însă cele mai multe nu, ca să nu își asume riscuri inutile.
CV-urile sunt rescrise pentru a fi complete, pentru a cuprinde toate informațiile și detaliile pe care angajatorul are nevoie să le vadă, pentru a fi bine structurate, clare, precise, ușor de parcurs. Și, foarte important, un format unitar îi perimite angajatorului să compare profilurile candidaților mult mai ușor.
Unul dintre primele lucruri pe care le-am învățat acum 30 de ani, când făceam ucenicie în cabinetul Domnului Pierre Ranque în Paris, acesta a fost, să rescriu CV-urile. La fel la Jenewein, apoi, la Ward Howell și la ceilalți cu care am lucrat. Însă nu a fost defel o surpriză să văd că peste tot CV-urile se redactau exact în același fel! Aceleași informații incluse de fiecare dată, ba chiar și ordinea era aceeași. Dar și în zilele de astăzi, când colaborăm cu firme de executive search străine care ne dau misiuni in România, aceleași cerințe, același format. Poate că la recrutările pentru poziții mai joase s-or fi schimbat cerințele angajatorilor în ceea ce privește prezentarea datelor din CV (deși nu cred), însă pentru pozițiile înalte de management nu s-a schimbat absolut nimic, și nici nu cred că vom vedea altceva în viitorul previzibil.
Și ce am făcut noi la Managero, de fapt, a fost să preluăm acest standard și să-l punem pe site, acum accesibil pentru toți cei care pot să ducă singuri mai departe un raționament dacă prind o idee din zbor. Plecând de la prezumția că dacă asta așteaptă angajatorii, din orice țară, să vadă în profilul oricărui manager, respectivul candidat ar fi de preferat să-și facă un CV cât mai apropiat de acest standard – mai ales în cazul în care nu are un head-hunter la îndemână ca să i-l rescrie…
Iată cum arată, așadar, CV-ul dumneavoastră rescris de către un head-hunter pentru a-l prezenta angajatorului. După interviul cu candidatul, desigur, pentru că are nevoie de o mulțime de informații importante pe care nu le găsește în CV-ul original – cel mai adesea plin cu altceva, total irelevant.
Datele personale:
- Sex: deocamdată lucrurile sunt clare și stabile în această privință – să vedem pentru cât timp…
- Naționalitatea, țara și orașul din care este candidatul
- Vârsta: nu există angajator care să nu întrebe asta, și nu cred că exista head-hunter care să-și permită să nu răspundă la întrebare, chiar și cu aproximație
- Fotografia, luată de pe unde se poate, dacă nu e în CV-ul original.
Educația:
- Formală: dată de început, de absolvire, universitate, facultate, diploma obținută
- Adițională: certificările relevante (cele cunoscute și recunoscute internațional, de regulă), și foarte puține alte traininguri cu adevărat importante și relevante. Balastul trainingurilor, cursurilor și diplomelor insignifiante, fără număr, care umple multe CV-uri manageriale, este scos.
Experiența:
- Angajatorul: din ce țară, tipul (privat, public, multinațională etc.), obiectul de activitate, cifra de afaceri în țara în care e jobul, numărul de angajați, alte informații relevante, esențiale, dar pe scurt
- Jobul, perioada:
- Poziționarea în ierarhie: departamentul, cui este subordonat (poziția), câți oameni are în subordine
- Misiunea jobului – o scurtă descriere sintetică
- Principalele responsabilități – extrem de succint, spre diferență de ce își închipuie majoritatea candidaților! Informațiile relevante legate de proiecte, realizări, competențe utilizate etc. se sintetizează în altă secțiune (Profilul tehnic/ anexa Cv-ului), de regulă transversal, pe toată cariera; extrem de rar se face asta pentru fiecare job în parte.
Alte informații: Limbile vorbite, Profilul public etc. – foarte rar apar alte detalii aici; doar dacă e ceva cu adevărat relevant.
Sinteza tehnică (anexa CV-ului) – se face transversal, de regulă, pe toată cariera candidatului:
Rezumatul profilului (Professional profile/ Executive summary/ Profile summary/ Executive profile/ Professional summary/ Summary statement etc.)
Lista de proiecte/ tranzacții/ portofoliu etc.:
- Numele proiectului și descrierea succintă
- Beneficiarul proiectului
- Ierarhia în proiect, descrisă prin distanța față de Customer (C): project director/ manager (C-1), project supervisor/ coordinator (C-2), project specialist/ member (C-3) etc., tipul angajamentului (angajat, contractor), alte precizări
- Data și durata derulării proiectului, locația, valoarea proiectului
- Rolul în proiect, autoritatea, echipa
- Realizări notabile, gradul de finalizare a proiectului, alte informații relevate etc.
Competențele tehnice (doar cele cu adevărat relevante):
- Competența, cu o descriere sintetică
- Industriile și tipurile de job în care a fost dobândită și consolidată
- Organizațiile și tipurile de job în care a fost practicată intensiv, durata
- Realizări și performanțe legate de această competență, alte informații relevante.
Aptitudini și competențe manageriale
Realizări notabile (faimoasele achievements):
- Descriere sintetică
- Data și durata, organizația, postul și rolul
- Detalii, alte informații relevante.
Expunerea internațională:
- În echipe internaționale, multiculturale, multidisciplinare
- În țări diferite.
Listă de publicații, apariții media și publice etc.
Aceasta este doar partea de profil tehnic pe care consultantul o face candidatului. Urmează profilul de personalitate, profilul moral, motivația, așteptările salariale, riscuri, tot felul de alte comentarii etc.
Rescrierea acestor CV-uri și redactarea rapoartelor, în general, e partea cea mai execrabilă din munca unui head-hunter, și foarte mare consumatoare de timp, de energie, de nervi și de resurse. În asemenea măsură, încât unele firme de executive search propun angajatorului un tarif mai mic dacă le scutesc de această corvoadă a rescrierii CV-urilor și a rapoartelor stufoase. Și noi facem asta. De multe ori, angajatorii acceptă cu mulțumire acest târg, pentru că e vorba despre câteva mii bune de Euro mai puțin la tariful total, procentajele pot ajunge și la 30%.
Rescrierea unui CV la standardele la care firmele mari de executive search îl prezină angajatorilor poate dura câteva ore bune, iar un raport complet aproape o zi întreagă. Eu aș prefera să mă întâlnesc cu 5 candidați în plus, decât să rescriu un CV. E mai plăcut, oricum, și incomparabil mai folositor pentru toată lumea: și pentru candidați, în primul rând, și pentru angajator, fiindcă facem alegerea din mai multe opțiuni, și pentru noi, fiindcă ne cresc șansele să facem o recrutare mai bună, pe de o parte, și pentru că putem refolosi întâlnirile și informațiile și la alte recrutări.
De ce nu își fac și candidații aceste calcule atunci când își scriu niște CV-uri fără logică, fără să se întrebe ce așteaptă, de fapt, recrutorul și angajatorul să găsească în ele? Une bonne question, une très, très bonne question, cum ar fi spus și Monsieur Ranque…
De aceea, un candidat care își redacteaza CV-ul într-un format cât mai apropiat de acest standard îi face un mare, foarte mare serviciu head-hunterului. Și ca să-l poată evalua mai precis, și ca să-l scutească de munca penibilă a rescrierii lui. Și invers, cineva care îi trimite un CV prost făcut, îl face să piardă bani. Iar consultantul nu uită niciodată cine îi face un serviciu și cine viața grea…
PS: candidații pot să-și facă CV-ul în acest format standard pentru pozițiile manageriale pe Managero.ro, apoi îl pot exporta și modifica, daca vor.
Comentarii (15)
Daca vrei sa iti usurezi munca punblici un format de CV dupa standardul pe care ti-l doresti si atunci acel candidat va completa acel CV, sau dupa ce acel candidat isi depune candidatura si ti se pare interesanta ii trimiti formatul de CV pe care vrei sa il completeze. si dupa ce ti-l va trimite il vei avea in formatul pe care l-ai dorit. Sun urmatoarele situatii de candidati: candidati care se inscriu in managero (case closed); candidati care nu vor sa se inscrie in managero, dar nu vor nici sa completeze CV format standard (aici trebuie sa il rescrie firma HR) si candidati care nu vor sa se inscrie in managero , dar vor completa CV standard (case closed). In principiu ai avea un numar de 66% de candidati care vor avea CV standard si munca mai putina. sper sa te ajute aceasta idee. Cred ca ajutorul candidatului pe care il consideri ca ar fi printre cei buni, se intoarce in favoarea ta. Succes!
Adevarul este ca foarte multe Cv-uri sunt foarte slabe desi candidatii sunt de Top , nu dau importanta redactarii asadar sa il “promovezi” si sa iti iei banii rescrii Cv-ul.
Da, din orgoliu, se si mandresc cu asta, e o „dovada” pentru ei ca „nu CV-ul ii face pe ei”…
Une bonne question. Une très bonne question 😉
Despre CV-ul Europass nu se zice nimic desi formatul este unul acceptat pentru ca datele sunt organizate cum sugereaza articolul care este foarte folositor prin informatiile relevante.
Am auzit că l-au schimbat și ei. și că e acceptabil acum, dar după ce timp de 20 de ani a fost cel mai idiot format pe care și-l putea imagina cineva…
Mei , oamini buni !!! . Simple , puneți un format , pe care hîl vreți , acilea și gata . Problema solved . Capisci ?
Mei oamini buni !!! . Puneți un format acilea și problem solved . Capisci ? .
cat de relevant mai este “numarul de angajati din subordine” in era “agile”?
organigrame slim focusate pe functional nu pe “trupe”.
jesus christ ce articol jenant. content invechit, care poate fi folosit in ceva industrii arhaice. chiar mai jenant decat site-ul asta de acum 30 de ani. mai si bagati bani in reclame aiurea. mai bine ati plati pe cineva sa lucreze putin la site care e cam un CV pentru potentialii clienti.
Tu esti un emancipat și un progresist, Leon, din câte deduc eu de aici. Îmi pare rău că nu putem ține pasul cu tine…
Bună ziua.
De ce nu postați un format ca și exemplu? Pentru sunt firme de head-hunting care recomandă alt format. Cred că ar fi de ajutor pentru toată lumea să postați un format exemplu.
Am citit mai multe articole, și tot ce înțeleg din acestea este că acest format este de fapt dosarul candidatului pe care îl face o firma de head-hunting/recrutare. Este mult mai mult decât un CV.
Așa că un format de CV ar fi de mare ajutor pentru toată lumea.
Mulțumesc.
Nu este „dosarul”, ci doar CV-ul, numai că este structurat așa cum cer angajatorii, cu CV-ul CV, adică pe o pagină sau două, cel mult, și anexele (care sunt parte integrantă din CV, de fapt) pe oricăte altele – nu există o limită aici. legat de formatul despre care vorbești, e un articol pe site care îl detaliază.
Se scrie une bonne question..
Credeam ca am corectat deja… Multumesc pentru atentionare!