Ai făcut ceva cu care te poți mândri în cv? Atunci nu o prezență ca prostul!
Achievements din CV-uri sunt o mană cerească pentru cei mai mulți recrutori, pentru că nu există alt loc mai potrivit în CV în care candidatul să-și arate mai pe față lipsa de logică, de inteligență, de înțelegere a mecanismelor elementare de business, decât atunci când își prezintă realizările. Pentru cei mai mulți, lista de achievements sunt, pur și simplu, lucrurile pe care trebuie să le facă zi de zi, așa cum îi sunt prezentate în job description, la angajare. Alții pun de-a valma lucruri care nu pot sta alături, amestecă taskuri uzuale cu realizări, își trec cifre care ar trebui împărțite cel puțin la zece, sau câți alți colegi o mai avea în departament. Sau dimpotrivă, trec drept realizare ceea ce ar putea să fie, la fel de bine, un eșec în toată regula.
Achievements în CV nu sunt pentru oricine. Nu toți ar trebui să se simtă obligați să și le pună în CV, așa cum se întâmplă acum. Nu orice lucru pe care l-ai făcut cu un centimetru mai lung sau mai lat decât era de așteptat să-l faci e de scos în evidență. Să treci niște mărunțișuri ca achievements în CV nu face decât să arate că ai făcut doar lucruri mici în viață! Măcar dacă nu le-ai trece, cel care citește ar putea crede că ai făcut mai mult de atât. Mai pe scurt, sfatul meu este că numai cei care au făcut ceva cu adevărat relevant în viața să și le treacă.
Și, mai ales, să le prezinte în așa fel încât să lase să se înțeleagă că îl consideră om inteligent pe acela care le citește. Chiar dacă nu ești deloc convins de asta. Dacă vrei să fie luate în serios, atunci dă detalii care să le facă credibile, pe de o parte, și inteligibile pentru cititor, pe de altă parte. Altfel, recrutorul și angajatorul vor crede că vrei să-i păcălești, înșirând lucruri fără nicio acoperire, fără o justificare cât de cât credibilă.
Am crescut cifra de afaceri a firmei de la 7.3 la 8.4 milioane de Euro. Punct, și de la capăt cu alt achievement, de același fel. O fi bine, o fi rău? Alții poate că ar fi crescut-o la 8.8, sau chiar la 9.1, știind cum a fost piața în ultimii ani… Oare cât de prost mă crede omul care mi-a trimis acest CV, închipuindu-și că voi lua așa ceva în serios, și că, încă și mai mult, îl voi lăuda pentru asemenea realizare? Sau dacă știa că nu o voi lua în serios, de ce a pus-o?
Și încă ceva: Presupunând că chiar ai ceva de spus, să îndeși aceste achievements în CV, printre joburi și taskuri, nu mi se pare o idee deloc bună. CV-ul e CV, de o pagină sau două, așa cum a fost și până să apară isteria cu achievements. Dar dacă vrei să-ți prezinți și realizările, recomandarea mea este să le pui pe o listă separată, așa cum fac cei care au portofolii, liste de publicații, de lucrări, de proiecte etc. Fiindcă pe aceasta o poți face oricât de lungă și de amănunțită, fără să deranjeze pe nimeni. Cu condiția ca să nu-l insulți pe angajator, după cum am spus și mai sus, și să-i dai toate informațiile de care are nevoie pentru a înțelege ceea ce e de înțeles. Și bine sistematizate și prezentate, desigur: natura și anvergura proiectului, durată, bugetul, rolul tău în proiect, rezultatele, etc. Dacă vrei să înțeleagă cu adevărat cu ce te-ai ocupat în viață și ce rezultate au rămas după tine. (George Butunoiu)
NB: TOATE numele care pot fi zărite în imaginile cu CV-uri sau alte documente din filme, numele de companii, de locuri, adrese, telefoane etc. sunt fie schimbate cu totul, fie acoperite, înceţoşate sau ascunse cu orice altă metodă pe care am avut-o la îndemână pentru a nu putea face legătura cu posesorul real al datelor respective, oricât v-aţi strădui…
NB1: În serialul nostru vorbim despre recrutările pentru poziţiile de top şi middle management, unde nu am văzut nicio diferenţă de fond de la un specialist în HR la altul, sau de la un decident (angajator) la altul, după cum am tot spus. La recrutările pentru poziţiile mai joase pot apărea diferenţe şi particularităţi semnificative de la un angajator la altul, poate chiar de fond, aşa că acele cazuri trebuie privite cu rezerva cuvenită.
Un video făcut de către prietenii mei de la Media Story. Serialul video integral este publicat pe YouTube pe un canal cu numele meu (George Butunoiu) şi este un proiect finanţat în întregime de către cei cărora le mulţumesc din nou acum, Alliance Healthcare România!