Mulți sunt indignați când află că la un interviu de angajare ți se pun și întrebări capcană – cum ar fi asta cu unde te vezi peste 5 ani, sau multe altele „cărora eu nu le văd rostul”. Ca manager în jobul pentru care aplici, însă, dar și în oricare altul, ești pus zilnic în fața multor capcane: de la clienți, de la furnizori, de la concurență, de la angajați, de la colegi, de unde nici nu te aștepți, așa că abilitatea de a le detecta din timp și de a le evita, de a nu te lua prin surprindere, de a reacționa cu autocontrol și prezență de spirit, elegant și superior, chiar, e una dintre calitățile importante, de bază, pe care le cauți la un astfel de manager. Știe cineva o metodă mai bună de a evalua pe cineva la un interviu de angajare în această privință, decât să-i întinzi câteva mici capcane (doar verbale și neofensatoare, desigur, fiindcă unii mai depășesc limita) și să vezi cât de repede se prinde și cum reacționează? Pentru mine, ca recrutor, e o mare plăcere când dau peste un candidat care se prinde repede și răspunde destins, zambind și cu prezență de spirit. Și un mare plus pe fișa lui de interviu, desigur…
Și întrebarea sub formă de sondaj:
Comentarii (5)
Faptul că sunt etichetate ca întrebări capcană generează o percepție părtinitoare (bias).
Și, dacă sunt adresate fără scop, doar de dragul de a fi în trend, chiar devin întrebări capcană.
Eu m-aș bucura să primesc o întrebare de acest gen, unde mă văd peste 5 ani. Și mi-aș dori ca apoi să fiu întrebat cum s-ar schimba răspunsul meu dacă va apărea un eveniment disruptiv (de exemplu AI preia toate sarcinile de rutină și eu pot aduce valoare doar dacă sunt creativ sau doar reușesc să-i ajut pe membrii echipei pe care o voi coordona să fie creativi). În acest fel interviul mă va ajuta și pe mine, în calitate de aplicant, să înțeleg cum mă raportez la viitor și la provocările acestuia.
Dacă întrebările sunt utile doar recrutorului, pentru mine acestea sunt întrebări capcană, generatoare de situații lose-lose în viitor. Dacă sunt utile ambilor părți din interviu, creează o experiență pozitivă, win-win.
Prin urmare, cred că poziționarea utilă este despre cum recrutorul creează acel mediu de siguranță emoțională în care aplicantul se poate exprima liber și dă tot ce are mai bun.
Teoretic asa este, insa si recrutorul e om (desi multi nu constientizeaza asta) si nu poti sa-i faci pe toti sa se simta in largul lor, asigurandu-le un confort emotional – mai ales in situatiile in care exista o antipatie reciproca evidenta.
Cred ca intrebarile capcana sunt eficiente in evaluarea oricui, nu doar a managerilor. Dar avand in vedere ca un manager este pus in fel si fel de situatii confuze sau critice, cu sageti atintite brusc spre el daca nu raspunde rapid si corespunzator la o intrebare capcana aparuta intr-o sedinta de management, as miza foarte mult pe asta la interviuri, mi-e clar oricum si din propria experienta ca trebuie sa gestionate multe momente capcana in jobul de manager…
Intrebarile “capcana” sunt folositoare pentru functiile in care pretuiesti prezenta de spirit, capabilitatile de adaptare la persoana din fata, prezenta de scena. La functiile de back-office nu cred ca ajuta.
Evident ca exista bias si exista suficienta literatura pe tema asta (in primele 20 secunde recturoul isi face parerea si restul de interviu e folosit pentru a si-o justifica).
Drept care lectii de actorie sunt bune de avut, e bine sa faci antrenament. Asa cum faci pentru orice ce alta capabilitate care o gasesti folositoare in cariera.
Intrebari capcana ? “Unde te vezi peste 5 ani ?” De ce ar fi o intrebare capcana ? Orice om de bun simt are schitat un plan cu ce vrea sa faca in urmatorii ani.Or sa fie “lebede albe”, “lebede negre”, face corectii, dar stie unde vrea sa ajunga. Ce face in diverse situatii cu clienti, furnizori, concurenta, echipa ? De ce ar fi intrebari capcana ? Sunt intrebari absolut normale intr-un interviu pentru un job si ar trebui sa ai si raspunsuri daca candidezi . In plus, din intrebari ar trebui sa-ti dai seama ce se intampla in compania in care vrei sa mergi, pentru ca multe intrebari apar din cerintele clientului(angajatorului ).
Interviul ar trebui sa fie o evaluare pentru ambele parti. Cu cat sunt mai multe intrebari cu atat este mai limpede pentru ambele parti daca se potrivesc.
Daca cineva considera discutia asta ofensatoare si plina de capcane, ar trebui sa nu participe.