Sistemul de Clasificare Managero (SCM)
➡ Înainte de a citi aceste instrucțiuni vă recomandăm să citiți articolul „Clasificarea și ierarhizarea managerilor – sistemul Managero” pentru a înțelege mai bine principiile care stau la baza conceptului Managero.
*
Managero folosește un sistem propriu de criterii de evaluare și de clasificare a candidaților – Sistemul de Clasificare Managero (SCM). E un sistem simplificat, care listează un număr de aprox. 100 de domenii de expertiză, și pentru fiecare dintre acestea este atribuit un nivel de senioritate (experiență/ expertiză), de la 1 la 5, rezultând Profilul Managero al candidatului. Profilul Managero se prezintă sub forma unei diagrame cu bare, în care sunt listate doar criteriile (domeniile de expertiză) care au cel puțin valoarea 1 la nivelul de senioritate.
Domeniile de expertiză (criteriile de clasificare / evaluare) sunt împărțite în trei clase mari:
- Industries – domeniile de activitate ale organizațiilor (angajatorilor)
- Job domains – tipologia (domeniile) posturilor / joburilor
- Other fields – alte criterii de clasificare
Notă: Job domains (domeniile de acoperire ale postului / jobului) includ doar specializările (tipurile de job) care sunt comune și se regăsesc în aproape toate companiile și organizațiile: sales, marketing, HR, IT, finance, operations, etc. Specializările (joburile) care se regăsesc doar în anumite industrii (Industry-specific specializations/ jobs) vor fi incluse într-o extensie a SCM la o dată ulterioară. Ex: retail/ corporate/ treasury etc. pentru Banking, hotel/ restaurant/ theme parks etc. pentru Hospitality etc.
Nivelurile de senioritate / expertiză / experiență / vechime cu 5 trepte
- Nivelurile se atribuie pe o scara de la 1 la 5, în care 1 este nivelul minim și 5 este nivelul maxim posibil pentru respectivul criteriu.
- În domeniul în care nu există niciun fel de experiență nu se pune nicio valoare (se lasă gol = valoare 0)
Unde sunt folosite SCM sau părți ale acestuia:
- Industries din SCM la clasificarea și filtrarea companiilor și a angajatorilor, în general, după domeniile de activitate
- Job domains din SCM la descrierea și clasificarea joburilor, la filtrarea anunțurilor de recrutare
- Angajatorii pot folosi Profilul Managero ca un profil minimal acceptabil în cadrul unui anunț, pentru filtrarea candidaturilor
- Candidații îți fac o autoevaluare în acest sistem (Profilul Managero al candidatului) intuitiv și ușor de manevrat
- Managero atunci când face evaluarile candidaturilor și ierarhizarea candidaților la cererea angajatorului
Note:
- Lista domeniilor SCM este dinamică. A fost fixată inițial la un număr relativ mic (aprox. 100) de domenii (criterii), pentru a fi ușor maânuită. Însă în timp, odată cu creșterea volumului de activitate al Managero, va crește, prin adăugarea de clase, grupuri și criterii noi la acestea existente deja.
- În cazul analizării aplicațiilor (CV-ului, în special), senioritatea și expertiza se deduc aproape exclusiv din experiența de lucru a candidatului: Industries din obiectele de activitate ale angajatorilor, Job domains din posturile deținute și Nivelurile de senioritate din locul jobului în ierarhia firmei și din vechimea pe fiecare post. Recrutorul sau angajatorul vor modifica aceste valori (uneori în mod semnificativ) după interviul cu candidatul.
- Profilul Managero, făcut de către specialiștii Managero, poate să fie (foarte) diferit de Autoevaluarea SCM, adică același profil făcut de candidații înșiși
- Lista domeniilor SCM este prezentată în detaliu într-un articol separat
Detalii suplimentare despre Sistemul de Clasificare Managero (SCM) sunt și în acest articol: managero.ro/articles/sistemul-de-clasificare-managero-scm/
Managero folosește un sistem propriu de criterii de evaluare și de clasificare a candidaților – Sistemul de Clasificare Managero (SCM). E un sistem simplificat, care listează un număr de aprox. 100 de domenii de expertiză, și pentru fiecare dintre acestea este atribuit un nivel de senioritate (experiență/ expertiză), rezultând Profilul Managero al candidatului.
Domeniile de expertiză (criteriile de clasificare / evaluare) sunt împărțite în trei clase mari:
- Industries – domeniile de activitate ale organizațiilor (angajatorilor)
- Job domains – tipologia (domeniile) posturilor / joburilor
- Other classification criteria – alte criterii de clasificare
Sistemul de Clasificare Managero (SCM)
Industries (domains of activity) – domenii de activitate ale organizației (angajatorului)
Consumer products (Products for consumer use (B2C))
- FMCG (Fast Moving Consumer Goods)
- Pharma (Drugs (pharmacies not included))
- Durables (Goods with long periods between successive purchases)
- Car related (Cars and all car and truck related products)
- Consumer products in general (Various products for consumer use (B2C))
Industrial products (Products for industrial use (B2B))
- Medical equipment (Medical equipment and materials)
- Machinery and industrial Devices (Machinery, industrial equipments and devices)
- Materials (Industrial materials)
- Soft commodities (Agricultural and food commodities)
- Hard commodities (Raw materials)
- Industrial products in general (Various products for industrial use (B2B))
Business and Industrial services (Industrial services, mainly for business clients (B2B))
- Logistics
- Construction & Architecture
- Engineering
- Environment
- Printing
- Publishing
- Advertising
- Business and Industrial services in general (Various industrial services, mainly for business clients (B2C))
Consumer Services (Services which are nearly identical for individuals and businesses (B2B&C))
- Banking
- Insurance
- Other financial services (Credit, private equity, stock markets, etc.)
- Hospitality (Tourism, hotels, restaurants, leisure, etc.)
- Health (Health related services (pharmacies not included))
- Legal (Legal services)
- Consulting (Consulting services (except legal))
- Culture and art
- Real estate
- Entertainment (Performances, gambling, sport, etc.)
- Consumer Services in general (Various services which are nearly identical for individuals and businesses (B2B&C))
Other industries (Different from the above)
- Energy (Gas, petrol, power related industries)
- Retail (All kind of retail (pharma included))
- Agriculture (Agricultural products and related equipment and materials)
- IT & Telecom (Hardware, software, telecom products and services)
- Education
- Research (Academic level research)
- Public service (Public services: politics, public administration, NGOs, social services, military etc.)
- Geology (Products and services)
- Marine (Products and services)
- Aerospace (Products and services)
- Mining (Products and services)
- Media (Mass media)
Job domains – domeniile de acoperire ale postului / jobului
Executive management (Top management: Executive board, CEO, CEO-1 level)
- Top executive (Top executive in an organization: CEO, Deputy CEO, Executive board)
- Non-executive board (Non-executive board members)
Sales
- B2B (Business to business, selling to business clients)
- B2C (Business to consumer, selling to private consumers, retail)
- Distributors (Selling via distributors and distribution networks)
Marketing
- Digital (Digital marketing)
- Communication (Marketing communication)
- Research (Marketing research)
- Trade Marketing
- PR (Public affairs)
- Public affairs (Public, government, corporate affairs)
- Strategic marketing
- Overall marketing (All or most important marketing fields)
Finance
- Accounting (Bookkeeping, receivables/ payables management)
- Controlling (Financial reporting and control, financial accounting, international accounting)
- Audit (Internal and external audit, audited financials)
- Tax and compliance (Tax accounting, professional standards and ethics)
- Financial planning & analysis (FP&A) (Budget, bus. strategy, IS, man. accounting, Q analysis, macro/ microeconomics)
- Treasury & working capital (Macro & micro forecasting, financial markets & institutions, financial & investment man.)
- Risk management (Economics/ econometrics, financial mathematics)
- Corporate development & strategy (Venture capital, private equity, international/ corporate/ project finance)
- Credit control (Counterpart risk, receivables collection)
- Overall finance (All or most important financial fields)
HR (Human resources / capital)
- Training
- Recruitment
- HR/Personnel Admin
- Labour relations (Employment law, conflicts, discipline, unions, collective agreements, etc.)
- OD/C&B/ other HR (Organizational development, Compensations & benefits)
- Overall HR (All or most important HR fields)
Supply Chain & Production (From raw materials to product distribution)
- Procurement (Purchasing)
- Logistics & transport (Including production)
- Warehousing
- Planning (Including production planning)
- Manufacturing & production/Engineering (Project and on-site (plant) technical management)
- QA (Quality assurance, including production)
- Overall supply chain & production (All or most important supply chain fields)
IT&C (Information Technology and Communication)
- Hardware
- Software
- ERP (Technical management)
- Telecom (Including Internet)
- Overall IT&C (All or most important IT&C fields)
Legal
- Civil and family (Individuals only)
- Competition and consumer
- Contract (Commercial and any other types of agreements)
- Corporate (Structure, governance, compliance, crime, finance, M&A, bankruptcy, regulatory, insolvency, risk, etc.)
- Criminal (Penal and criminal at large, court law)
- Employment (Trade unions, social dialogue, collective labour, employees’ rights, contracts, litigation, H&S, discrimination, etc.)
- Intellectual property (Copyrights, patents, trademarks, trade secrets, etc.)
- Litigation and arbitration law (Non-criminal disputes in the court and arbitration systems)
- Public law (Constitutional, administrative, criminal, civil rights, international, animal, bioethics, GDPR, etc.)
- Tax law (Fiscal, tax, money laundering, etc.)
- Overall law (All or most important Law fields)
Operations (Specific office (outside of the plant) operations)
- Project management (All kind of PM, including technical)
- Administrative (Mainly office management and office-related activities, including maintenance)
- Customer support (Client service operations, service management)
- BPO, call centers (Outsourcing, call centers, global operation centers etc.)
- H&S (Health & safety, security)
- Industry Specific (Activities related to, specific and limited to one or very few specific industries)
- Overall operations (All or most important operation fields)
Other classification criteria – alte criterii de clasificare
Types of activity (Experience by type of activity)
- Production (Activities in manufacturing, production and industrial environment, in general)
- Commercial (Commercial activities)
- Services (Service-type activities)
Organization types (Experience by type of organization)
- Public (State owned institutions, companies and organizations, in general)
- Private (Private institutions, companies and organizations, in general)
- NGO (Non-Governmental Organizations)
International exposure (Experience in multinational and multicultural environments)
- Teams (Worked inside or with multinational and multicultural teams, but not necessarily in different countries)
- Workplaces (Had jobs or long term assignments in different countries)
Languages (Speaking English and other foreign languages)
- English (1 = poorly … 5 = mother tongue)
- No. of other additional foreign languages (one unit for each additional foreign language – English and mother tongue not included here)
Higher education (Starting with post-secondary/ tertiary education and additional)
- Volume and level of formal education (Unit one is the lowest level of post-secondary education (B.A. or B.S.))
- Quality of formal education (From lowest to highest university ranking in Europe and USA)
- Volume of additional education (Anything additional to Bachelor, Master or PhD)
- Quality of additional education (Reference system is Europe and USA)
Note:
- Doar domeniile de ultimul nivel (cele cu bullets) intră în SCM. Clasele (cu bold) au doar rol de grupare, pentru usurința reperării domeniilor.
- Job domains (domeniile de acoperire ale postului / jobului) includ doar specializările (tipurile de job) care sunt comune și se regăsesc în aproape toate companiile și organizațiile: sales, marketing, HR, IT, finance, operations, etc. Specializările (joburile) care se regăsesc doar în anumite industrii (Industry-specific specializations/ jobs) vor fi incluse într-o extensie a SCM la o dată ulterioară. Ex: retail/ corporate/ treasury etc. pentru Banking, hotel/ restaurant/ theme parks etc. pentru Hospitality etc.
Detalii suplimentare despre Sistemul de Clasificare Managero (SCM) sunt și în acest articol: managero.ro/articles/sistemul-de-clasificare-managero-scm/